Malowanie dłoni i stóp ma bardzo wiele korzyści!
Jest to świetna aktywność sensoryczna, idealna dla dzieci z nadwrażliwością dotykową, zaburzeniami integracji sensorycznej. Poprawia sprawność motoryczną, rozwija kreatywność i pobudza wyobraźnię dzieci oraz pomaga im przełamać barierę przed brudzącymi zabawami i kontaktem z różnymi materiałami. I tak… Pszczółki malując swoje raczki kolorowymi farbami wykonywały prace plastyczne pt. ”Sensoryczny deszcz”, „Ptaki w karmniku”, „Bałwanki ze sztucznego śniegu”. Mimo że pędzelek trochę łaskocze malutkie dłonie, to jak to dzieci mówią, że i tak jest fajnie. Kolejną okazją do malowania dłoni było wykonywanie laurek na dzień Babci i Dziadka. Swoja wrażliwość dotykową przedszkolaki rozwijały także wybierając się na spacer ścieżką sensoryczną wykonaną z darów natury. Większość dzieci wykazując się niemałą odwagą
maszerowało po liściach, kasztanach, żołędziach, czy gałązkach sosny i tui. Frajdy było co niemiara. W okresie przedświątecznym dzieci z grupy 2 rozpoznawały za pomocą węchu zapachy związane właśnie z Bożym Narodzeniem. Podczas tych zabaw badawczych pachniało u nas pomarańczą, cynamonem, goździkami, ogólnie pierniczkami, ale także gałązkami jodły, szyszkami a także sianem. Jedną z częstych i ulubionych zabaw sensorycznych dzieci z grupy drugiej są zabawy manipulacyjne piaskiem kinetycznym oraz kolorową ciastoliną. Pszczółki rozwijają sprawność swoich rączek ale przy okazji tworzą przeróżne figurki, zwierzątka, ciasteczka i inne.
---------------------------------------------------
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
SENSORYKA DLA SMYKA
Od listopada w naszym przedszkolu zostaje wprowadzona Innowacja pedagogiczna SENSORYKA DLA SMYKA. Są nią objęte dzieci 3 i 4 letnie z grupy Pszczółki. Informacje z realizacji i przebiegu innowacji będą umieszczane na stronie internetowej przedszkola w zakładce ,,Sensoryka dla Smyka”
Cel innowacji to:
- poszerzanie zasobu doświadczeń sensorycznych i poznawczych,
- wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez organizowanie zabaw angażujących ich zmysły.
Opis innowacji:
Zmysły pomagają dziecku poznawać świat i odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka. Z każdej strony napływają do nas bodźce. Codziennie widzimy otaczający nas świat, dotykamy przedmioty o różnych kształtach, fakturach. Każdego dnia docierają do nas przeróżne dźwięki np. słyszymy muzykę, odgłosy zwierząt, przejeżdżające samochody. Smakujemy różnych potraw i czujemy ich zapach. Ponadto czujemy swoje ciało i kierujemy nim, by wykonać określoną czynność. Te wszystkie działania wymagają zaangażowania ze strony układu sensorycznego. To zmysły informują nas o otoczeniu, pozwalają nam doświadczać przestrzeni wokół, ale też pełnią rolę ochronną, gdyż ostrzegają nas przed niebezpieczeństwem.
W rozwoju i funkcjonowaniu każdego człowieka zmysły odgrywają bardzo ważną rolę. Gdy mówimy o zmysłach najczęściej mamy na myśli 5 podstawowych zmysłów:
- smaku,
- wzroku,
- słuchu,
- węchu,
- dotyku
Ponadto wyróżniamy m.in. zmysł przedsionkowy, zmysł propriocepcji.
Jeśli proces integracji sensorycznej funkcjonuje prawidłowo, to nie mamy problemów z odbieraniem bodźców, a świat widzimy jako przyjazne miejsce. Nasze reakcje są adekwatne do sytuacji np. cofamy rękę, gdy dotkniemy czegoś gorącego. Jednak coraz częściej spotykamy dzieci, które sprawiają trudności wychowawcze, są nadpobudliwe, nieskoordynowane. Być może przyczyną takiego zachowania są właśnie zaburzenia integracji sensorycznej. Jeśli mózg ma problem z prawidłowym odbiorem i przetwarzaniem bodźców dziecko ma trudności w funkcjonowaniu. Między innymi dlatego warto wplatać zabawy sensoryczne do codzienności dziecka.
„Czego nie ma najpierw w zmysłach, tego nie ma później w umyśle”
M.Montessori
Dzieci z natury są ciekawe świata. Chcą działać, doświadczać, eksperymentować. Odpowiedzią na wymienione potrzeby dziecka są zabawy sensoryczne. Zabawy sensoryczne mają w sobie wielką moc. Są ważne, potrzebne, ciekawe, wyciszają, relaksują, sprawiają wiele radości i wspierają wszechstronny rozwój dziecka. Innowacja „Sensoryka dla smyka” ma na celu wszechstronny rozwój dzieci poprzez organizowanie zabaw wspierających integrację sensoryczną. Innowacja odwołuje się do Podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. W szczególności uwzględniając realizację głównego celu jakim jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka oraz zadania przedszkola jakim jest: wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.