GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
Realizacja programu w miesiącu październiku
W ubiegłym miesiącu dzieci zapoznały się z kotem- pacynką logopedyczną, która towarzyszyła nam podczas zajęć i która również wprowadziła dzieci w zabawny sposób w świat logopedii. Tematy zajęć pokrywały się z bieżącymi tematami tygodnia.
Przedszkolaki chętnie słuchały historyjek obrazkowych (o wiewiórce Heli i o głodnym robaczku Felku) oraz ciekawostek o zwierzętach podczas których wykonywały ćwiczenia buzi i języka.
Uśmiechały się, pokazując zęby jak wiewiórka, gdy znajdzie orzeszek
Ściągały wargi w dzióbek-taki jaki ma ptak, który odlatuje do ciepłych krajów
Naśladowały pohukiwania sowy, chrapanie i mruczenie niedźwiedzia
Cmokały
Wypowiadały samogłoskę „aaaaa”
Dotykały swoich zębów na dole i górze (przy otwartych ustach
Udawały gryzienie
Nadymały policzki
Udawały żucie przy zamkniętych ustach
Klepały się po brzuchu mówiąc „mniam „ „mniam”
Mlaskały
wirowały językiem w buzi przy zamkniętych ustach-jak listek na wietrze
Naśladowały kapiące krople deszczu-kląskając językiem
Udawałam gwizdanie -tak jak to robi jesienny wiatr
Zdmuchiwaly kolorowe listki z dłoni, posyłały buziaki ćwicząc przy tym
prawidłowy tor oddechowy
Ćwiczenia buzi i języka z wykorzystaniem ilustracji misia
Brały udział w zabawie paluszkowej „Mądra Sowa”
Zachęcam również do skorzystania z powyższych ćwiczeń podczas
wspólnych zabaw w domu.
----------------------------------------------------------------------------------------
„ Granice mojego języka wyznaczają granice mojego świata”
L. Wittgenstein
W roku szkolnym 2024/2025 został wprowadzony autorski program logopedyczny Joanny Tymińskiej- Domoń „Gimnastyka buzi i języka”. Innowacją zostały objęte dzieci młodszych grup przedszkolnych grupa I „Żuczki” oraz grupa II „Pszczółki”. Zajęcia będą odbywały się od października do kwietnia w formie grupowej raz w tygodniu w wymiarze 15 minut. Innowacja jest programem o charakterze profilaktycznym, którego głównym celem jest wspieranie rozwoju mowy i języka poprzez wczesną diagnozę i stymulację funkcji językowych. Profilaktyka rozpoczynająca się już w najmłodszych grupach przedszkolnych podniesie efektywność oddziaływań logopedycznych w
późniejszym okresie. Za zgodą rodziców w miesiącu wrześniu zostały przeprowadzone badania przesiewowe dzieci. Informacje dotyczące przebiegu realizacji programu oraz informacji logopedycznych dla rodziców będą umieszczane na stronie internetowej przedszkola- zakładka " Projekty ". Zachęcamy również do śledzenia kącika logopedycznego przy głównym wejściu.
Joanna Tymińska- Domoń