LOGOPEDIA
Realizacja programu w miesiącu listopadzie
Kolejny miesiąc za nami z gimnastyką buzi i języka. Dzieci z grupy I oraz II brały czynny udział w kolejnych zajęciach logopedycznych. Pomimo że są to dzieci z najmłodszych grup przedszkolnych to świetnie radzą sobie podczas wykonywania ćwiczeń i są w nie zaangażowane.
- Dzieci wykonywały ćwiczenia oddechowe i kategoryzacji – za pomocą słomki zaciągały powietrze i układały elementy w odpowiednich
miejscach
- Słuchały oraz nazywały dzięki sprzętów elektrycznych oraz utrwalały ich nazwy
-Grały w logopedyczną grę planszową podczas której wykonywały ćwiczenia buzi i języka- cmokały, psikały kląskały, unosiły język na wałek
dziąsłowy, unosiły język w górę i w dół, w prawo i w lewo, nadymały policzki, oblizywały usta, przesuwały język z kącika do kącika ust
- Wysłuchały historyjki obrazkowej „Misio Miecio u fryzjera”. Powtarzały odgłosy, ćwiczyły aparat artykulacyjny oraz gimnastykowały swoje place ,
naśladując opisaną w opowiadaniu sytuację
- Podczas wiersza A. Skorek „kołysanka dla Puchatka” wydłużały fazę wydechową, utrwalały nawyk mówienia na wydechu, modulowały wysokości głosu, ćwiczenie również usprawniało wargi oraz żuchwę
-------------------------------------------------------------------------------------------------
GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
Realizacja programu w miesiącu październiku
W ubiegłym miesiącu dzieci zapoznały się z kotem- pacynką logopedyczną, która towarzyszyła nam podczas zajęć i która również wprowadziła dzieci w zabawny sposób w świat logopedii. Tematy zajęć pokrywały się z bieżącymi tematami tygodnia.
Przedszkolaki chętnie słuchały historyjek obrazkowych (o wiewiórce Heli i o głodnym robaczku Felku) oraz ciekawostek o zwierzętach podczas których wykonywały ćwiczenia buzi i języka.
- Uśmiechały się, pokazując zęby jak wiewiórka, gdy znajdzie orzeszek
- Ściągały wargi w dzióbek-taki jaki ma ptak, który odlatuje do ciepłych krajów
- Naśladowały pohukiwania sowy, chrapanie i mruczenie niedźwiedzia
- Cmokały
- Wypowiadały samogłoskę „aaaaa”
- Dotykały swoich zębów na dole i górze (przy otwartych ustach
- Udawały gryzienie
- Nadymały policzki
- Udawały żucie przy zamkniętych ustach
- Klepały się po brzuchu mówiąc „mniam „ „mniam”
- Mlaskały
- wirowały językiem w buzi przy zamkniętych ustach-jak listek na wietrze
- Naśladowały kapiące krople deszczu-kląskając językiem
- Udawałam gwizdanie -tak jak to robi jesienny wiatr
- Zdmuchiwaly kolorowe listki z dłoni, posyłały buziaki ćwicząc przy tym
prawidłowy tor oddechowy
- Ćwiczenia buzi i języka z wykorzystaniem ilustracji misia
- Brały udział w zabawie paluszkowej „Mądra Sowa”
Zachęcam również do skorzystania z powyższych ćwiczeń podczas
wspólnych zabaw w domu.
----------------------------------------------------------------------------------------
„ Granice mojego języka wyznaczają granice mojego świata”
L. Wittgenstein
W roku szkolnym 2024/2025 został wprowadzony autorski program logopedyczny Joanny Tymińskiej- Domoń „Gimnastyka buzi i języka”. Innowacją zostały objęte dzieci młodszych grup przedszkolnych grupa I „Żuczki” oraz grupa II „Pszczółki”. Zajęcia będą odbywały się od października do kwietnia w formie grupowej raz w tygodniu w wymiarze 15 minut. Innowacja jest programem o charakterze profilaktycznym, którego głównym celem jest wspieranie rozwoju mowy i języka poprzez wczesną diagnozę i stymulację funkcji językowych. Profilaktyka rozpoczynająca się już w najmłodszych grupach przedszkolnych podniesie efektywność oddziaływań logopedycznych w
późniejszym okresie. Za zgodą rodziców w miesiącu wrześniu zostały przeprowadzone badania przesiewowe dzieci. Informacje dotyczące przebiegu realizacji programu oraz informacji logopedycznych dla rodziców będą umieszczane na stronie internetowej przedszkola- zakładka " Projekty ". Zachęcamy również do śledzenia kącika logopedycznego przy głównym wejściu.
Joanna Tymińska- Domoń