ul. Rymanowska 15, 38-500 Sanok, tel. 13 46 314 06   -   e-mail: sekretariat@spp1.sanok.pl        

Samorządowe  Przedszkole Publiczne nr 1 w Sanoku 

 smile smile smile

  „Gdy złość się zbliża – o kolcach emocji”.

W dniu 25.09.2025 r. przedszkolaki z grupy IV zrealizowały drugi moduł innowacji pedagogicznej: „Gdy złość się zbliża – o kolcach emocji”Dzieci wysłuchały bajki terapeutycznej pt. „Łupinka i kłótnia o orzech” następnie porozmawialiśmy o emocjach Łupinki i innych bohaterów. Wykonaliśmy analizę treści bajki przy pomocy pytań pomocniczych. Dzieci wskazały oznaki złości, jej przyczyny i sposoby radzenia sobie z nią. Następnie chętne przedszkolaki odgrywały scenki sytuacji z bajki. Wspólnie stworzyliśmy mapę myśli „Sposoby na złość” zawierającą pomysły na konstruktywne sposoby radzenia sobie ze złością. Dzieci wykonały pracę plastyczną pt. „Moja złość” próbując zobrazować emocje złości. Na zajęciach wykonaliśmy ćwiczenie sensoryczno-ruchowe „Pudełko złości”, które pozwoliło nam poznać rekwizyty i karty z technikami radzenia sobie ze złością. Podsumowaniem i refleksją było wspólne omówienie morału bajki, wysunięcie wniosków dotyczących przyjaźni i radzenia sobie ze złością. Ewaluacją naszych zajęć był „Słoik Emocji Łupinki”, do którego dzieci wybierały emotikonę odpowiadającą ich aktualnym emocjom i wrzucały ją do słoika. Razem z wiewiórką Łupinką zauważyliśmy, że złość jest jak skorupka orzecha – twarda, szorstka, czasem kłująca, ale w środku często kryje się coś zupełnie innego. Pod tą „skorupką” mogą ukrywać się różne emocje i potrzeby – smutek, tęsknota, poczucie niesprawiedliwości albo pragnienie, by ktoś nas zauważył i docenił.

smile  smile  smile 

Innowacja pedagogiczna -Przygody Jeżyka Boromirka

 

W dniu 11.09.2025r. nasza grupa zrealizowała pierwszy moduł innowacji pedagogicznej pt.: „Witaj, Jesieni! – o zaskoczeniu i ciekawości”. Przedszkolaki wysłuchały bajki terapeutycznej pt.: „Boromirek i jabłko spod starego dębu”, dzięki czemu poznały emocje: zaskoczenia. Następnie dzieci brały aktywny udział w inscenizacjach kluczowych fragmentów bajki oraz wykonały ćwiczenia sensoryczne poprzez dotykanie przedmiotów ukrytych w „Pudełku Zdziwień”. Na zakończenie przedszkolaki wykonały wspólną pracę w postaci „Drzewa zdziwień”.
To był dzień pełen ciekawych i zaskakującym wydarzeń!

Galeria Zdjęć

--------------------------------------------------------------------------------------

Przygody Jeżyka Boromirka

 

W roku szkolnym 2025/2026 grupa IV „Biedronki” będzie realizowała autorski program innowacji pedagogicznej „Przygody Jeżyka Boromirka”. Innowacja skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym, ma na celu rozwijanie kompetencji emocjonalnych poprzez bajkoterapię, elementy edukacji przyrodniczej oraz dramę. Program łączy świat emocji z bliską dzieciom tematyką natury, przygód i relacji, tworząc bezpieczną przestrzeń do poznawania i nazywania własnych uczuć.

Innowacja opiera się na sześciu oryginalnych bajkach terapeutycznych, z których każda dotyczy jednej z podstawowych emocji: zaskoczenia, złości, strachu, wdzięczności, radości i smutku. Poprzez integrację literatury dziecięcej z aktywnymi metodami wychowania przedszkolnego, program umożliwia dzieciom nie tylko poznanie emocji, ale i zdobycie narzędzi do ich przeżywania i regulowania.

Cele programu                                                                               

Cele główne:

  • Kształtowanie inteligencji emocjonalnej dzieci.
  • Umożliwienie dzieciom bezpiecznego wyrażania emocji.
  • Wzmacnianie empatii, samoświadomości i umiejętności społecznych.
  • Uczenie strategii radzenia sobie z trudnymi emocjami w codziennych sytuacjach.

Cele szczegółowe:

  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.
  • Wdrażanie dzieci do autorefleksji i świadomego przeżywania uczuć.
  • Umożliwienie identyfikacji emocji innych osób.
  • Utrwalanie wartości takich jak: przyjaźń, wdzięczność, współpraca, troska o innych i środowisko.
  • Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.

Struktura programu

Program podzielony jest na 6 modułów tematycznych, z których każdy poświęcony jest jednej emocji. Każdy moduł bazuje na bajce terapeutycznej i zawiera:

  • Bajkę autorską (czytaną lub odgrywaną)
  • Pytania kierujące do rozmowy z dziećmi (praca nad rozumieniem treści i emocji)
  • Scenariusze zabaw, ćwiczeń i zajęć dramowych
  • Karty pracy wspierające refleksję i utrwalanie wiedzy
  • Zadania plastyczne wspomagające ekspresję emocji
  • Ewaluację w postaci rozmowy, obserwacji lub prostych narzędzi dla nauczyciela

Program realizowany będzie w miesiącach wrzesień – listopad 2025 r. (2 moduły w miesiącu) w formie zajęć dydaktycznych, a jego efekty będą prezentowane na stronie internetowej przedszkola.

Realizatorzy innowacji: Anna Smyka, Mariola Piróg, Magdalena Lorenc

Spp1 * Przedszkole nr 1 Sanok * Sanok * Podkarpacie * Przedszkole * Rymanowska * Piastowska * Samorządowe Przedszkole Publiczne Nr 1